top of page

Sexigt att vara egenföretagare


Bjuder på en skärmdump från hur det såg ut igår när jag började med den seriösa planeringen inför hösten 2015. Sexigare än så blir inte livet som egenföretagare. Men jag klagar inte, för det är helt fantastiskt att få planera helt själv hur framtiden ska se ut. Jag kan själv välja vad jag vill fokusera på, vilka mål jag vill ha och hur jag vill gå tillväga. Det är just den friheten som gör att jag valt det här.


Och ni kanske undrar vad siffrorna står för? Kanske är det någon av er som känner igen 70-20-10-principen sedan tidigare? Den heter säkert något annat med ett flådigare namn och jag minns inte riktigt var och när jag hörde talas om den för första gången. Men det är en princip som jag jobbat efter under en längre tid. Och så som jag tänker den är att jag delar upp mitt arbete i olika procentsatser: 70%, 20% och 10%.


70% dedikerar jag till kärnverksamheten, 20% till det som är kopplat till kärnverksamheten och 10% till sådant som ligger ytterligare ett steg ifrån kärnverksamheten men som ändå har en koppling till den.


Under mina 70% just nu har jag skrivit med punkter som: söka nya uppdrag, återkoppla till tidigare uppdragsgivare, bokföra, uppdatera hemsidorna, tid för sociala medier och jag har skrivit med några mindre sysslor som ”köpa in nya visitkort” och så också.


Under 20% brukar det som oftast vara en lång lista på ämnen som jag vill läsa mer om, bli bättre på och veta mer kring. Budgeten på Seriöst Förlag för att åka på dyra konferenser eller utbildningar på kursgårdar är något begränsad, därför är min lösning att låna en väldans massa litteratur på biblioteket inom ett väldans massa ämnen. Just nu har jag nördat in mig på retorik och slukar böcker i ämnet. Gratis fortbildning!


Under 10% står det alltid ”läsa skönlitteratur”. Jag schemalägger detta på arbetstid, vilket innebär att 10% av min arbetsvecka lägger jag på skönlitterär läsning. Och så blir det lite fritidsläsning också såklart, det är oundvikligt.


Yes så ser det ut! Och nu kanske du undrar – vad är meningen med detta då? Jo, enligt mig är meningen att jag inser själv att det inte är rimligt att jag lägger 100% av min arbetstid på kärnverksamheten. De 30% som är kopplade till kärnverksamheten är precis lika viktiga och om jag inte schemalägger de timmarna så är det byebye till min fritid. Då blir hela veckan bara jobb och dåligt samvete för att jag inte hinner det jag borde. Därför slår jag ett slag för: struktur och planering. Då finns det utrymme för allt: både tråkig bokföring och kreativt skrivande.


Är det någon som känner igen 70-20-10-principen? Har ni läst om den någonstans? Tipsa mig gärna, det var ett tag sedan jag stötte på den för första gången och jag vill gärna läsa mer om den!

bottom of page